Partner serwisu
Inżynieria i innowacje

Porr chce wykorzystać recykling wiatraków do produkcji mieszanek asfaltowych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
04-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

INŻYNIERIA I INNOWACJE
Porr chce wykorzystać recykling wiatraków do produkcji mieszanek asfaltowych
fot. unsplash.com/@zburival
Porr chce wykorzystać recykling łopat turbin wiatrowych do produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych. Otrzymał dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Dotacja ze środków unijnych przyznana została na projekt Laboratorium Technologicznego Porr ,,Innowacyjna nawierzchnia asfaltowa redukująca emisję CO₂ o zwiększonej trwałości wykorzystująca WMA oraz włókna z recyklingu łopat turbin wiatrowych”.

Celem jest opracowanie nowej innowacyjnej mieszanki mineralno-asfaltowej. Wykonawca chce zbadać wpływ zastosowania dodatku włókien węglowych (WW) pozyskanych w procesie recyklingu łopat turbin wiatrowych oraz środków obniżających temperatury technologiczne i asfaltów WMA na ograniczenie emisji CO₂ w procesie produkcji i wykonania nawierzchni asfaltowej, przy jednoczesnym poprawieniu parametrów funkcjonalnych mieszanek.

Dodatkowym pozytywnym aspektem obniżenia temperatur technologicznych ma być ich wpływ na zwiększenie komfortu pracy na etapie układania nawierzchni z WMA oraz zmniejszenie powstającego zadymienia.

W planie jest przeprowadzenie wielu badań laboratoryjnych, które pozwolą wybrać optymalne warianty pod względem zastosowania w recepturach na mieszanki mineralno-asfaltowe stosowane przez Porr. Ocenione zostaną także rzeczywiste korzyści z zastosowania dodatków WMA do mieszanek mineralno-asfaltowych obniżających temperatury technologiczne oraz asfaltu WMA.

Jak poinformował wykonawca, mieszanki mineralno-asfaltowe będą oceniane przy zastosowaniu różnych ilości dodatku, rodzaju dodatku oraz asfaltu. W zakresie zastosowania włókien węglowych (WW) przeprowadzone zostaną badania w zakresie charakterystyki mechaniczno-reologicznej włókien, badania w celu określenia ich optymalnej zawartości w MMA oraz w celu określenia wpływu ich zastosowania na właściwości funkcjonalne warstwy podbudowy asfaltowej.

Projekt został podzielony na 4 zadania. Będą one prowadzone równoległe w Laboratorium Podwykonawcy i Laboratorium Centralnym Porr przy wykorzystaniu zaawansowanego sprzętu i zasobów kadrowych obu instytucji.

W ramach poszczególnych zadań będą wykonywane badania lepiszczy, badania projektowe, funkcjonalne i właściwości mechanicznych mieszanek mineralno-asfaltowych. W ostatnim zadaniu wykonane zostaną odcinki testowe na bazie opracowanych w ramach projektu receptur. Przeprowadzone zostaną również szczegółowe badania kontrolne w zakresie nośności i trwałości eksploatacyjnej gotowej nawierzchni.

Dzięki zastosowaniu technologii WMA możliwe jest obniżenie temperatury produkcji i układania asfaltu, co zmniejsza zużycie energii i emisje szkodliwych substancji, a także poprawia komfort pracy na budowie – tłumaczy wykonawca. Wprowadzenie włókien węglowych z recyklingu dodatkowo ma wzmacniać trwałość nawierzchni.

Wartość projektu wynosi ponad 4 mln zł, z tego około połowę stanowi dotacja z funduszy europejskich. Środki z dofinansowania będą współfinansować koszt podwykonawców oraz koszty własne Porr.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Perspektywy zastosowania sztucznej inteligencji w branży budowlanej

Polityka i prawo

Perspektywy zastosowania sztucznej inteligencji w branży budowlanej

Maciej Bartosiewicz, legal intern w HOOGELLS Oleksiewicz sp.k 17 lipca 2025

Volvo Cars chce przejść na napęd w pełni elektryczny. Ma wsparcie EBI

Inżynieria i innowacje

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Perspektywy zastosowania sztucznej inteligencji w branży budowlanej

Polityka i prawo

Perspektywy zastosowania sztucznej inteligencji w branży budowlanej

Maciej Bartosiewicz, legal intern w HOOGELLS Oleksiewicz sp.k 17 lipca 2025

Volvo Cars chce przejść na napęd w pełni elektryczny. Ma wsparcie EBI

Inżynieria i innowacje

Chiński "tramwaj bezszynowy" ma szansę zaistnieć w Australii

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij